Kanada matkustajatilastot vuodelle 2018

Muokattu: loka 11, 2019 | Tunnisteet: Kanadan matkailutilastot, Kanadan saapumistilastot

Johdanto

Kanadan tilastokeskus on julkaissut raporttinsa Kanadassa vuonna 2018 vierailleiden matkailijoiden määrästä, ja tulokset antavat informatiivisen kuvan Kanadan matkailu- ja matkailuteollisuuden tilasta sekä kansainvälisten vierailijoiden kulutuksesta ja matkustustottumuksista. Kanadan kävijät tulivat kaikkialta maailmasta, ja heidän panoksensa Kanadan talouteen oli yli 20 miljardia dollaria.

Yhdysvallat johtaa kävijämäärää

Ei ole yllättävää, että suurin osa kansainvälisistä kävijöistä tuli Kanadan lähinaapurista. Itse asiassa vuonna 2018 Kanadassa käyneistä 31,3 miljoonasta muista maista tulleesta matkustajasta 27 412 000 tuli Yhdysvalloista, mikä on yli 87,5 prosenttia kävijöistä. Yli kaksi kolmasosaa näistä Yhdysvalloista tulleista kävijöistä saapui Kanadaan autolla, lisäksi 22,4 prosenttia saapui lentoteitse ja loput muulla tavoin. Vaikka yhdysvaltalaiset matkustajat muodostivat suurimman osan Kanadan kävijöistä, he eivät kuitenkaan vastanneet suurimmasta osasta kävijöiden rahankäyttöä: Amerikkalaiset matkailijat käyttivät Kanadassa 10,6 miljardia dollaria vuonna 2018, mikä on hieman vähemmän kuin ulkomailta tulleiden matkailijoiden kulut.

Merentakaiset kävijät

Vaikka Kanadassa kävijät tulivat pääasiassa Yhdysvalloista, myös ulkomailla käyneillä kävijöillä oli merkittävä vaikutus Kanadan talouteen vuonna 2018. Yhdysvaltojen jälkeen Iso-Britannia, Kiina, Ranska ja Saksa olivat Kanadan kansainvälisen matkailun seuraavaksi suurimmat rahoittajat. Yhdistyneestä kuningaskunnasta Kanadaan matkusti 814 000 ihmistä, Kiinasta 757 000, Ranskasta 611 000 ja Saksasta 417 000. Vaikka nämä ulkomaiset matkailijat edustivat vain pientä osaa vuoden 2018 matkustajamäärästä, heillä oli suhteettoman suuri vaikutus talouteen verrattuna Yhdysvalloista tuleviin matkailijoihin, koska niiden osuus menoista oli suuri. Kanadan ulkomaiset kävijät käyttivät 11,1 miljardia dollaria, mikä ylitti amerikkalaisten kävijöiden kulutuksen, vaikka heidän määränsä oli paljon pienempi. He saapuivat myös eri tavoin, ja 84,2 prosenttia kansainvälisistä kävijöistä saapui lentäen. Loput kävijöistä saapuivat muita reittejä, kuten maanteitse, meritse ja rautateitse.

Suosittuja kohteita

Ulkomaisten matkailijoiden vierailut Kanadaan eivät jakautuneet tasaisesti eri puolille maata. Riippumatta siitä, saapuivatko he matkailijoina, työmatkalla tai ystävien tai perheenjäsenten luona, kävijöillä oli taipumus keskittyä muutamille tietyille alueille. Lähes kolme neljäsosaa kaikista käynneistä kohdistui vain kolmeen provinssiin. Ontario johti rankingia 43,8 prosentilla käynneistä, seuraavina olivat Brittiläinen Kolumbia 24,1 prosentilla ja Quebec 14,2 prosentilla.

Vierailijoiden menot

Ulkomaiset kävijät käyttivät Kanadassa yli 21 miljardia dollaria vuonna 2018. Johtava menoala oli majoitus, jonka osuus näiden matkailijoiden kokonaismenoista oli 37,1 %. Ruoka ja juomat muodostivat seuraavaksi suurimman menoluokan, 25,3 %. Kuljetusten osuus kokonaismenoista oli 12,8 %, vaatteisiin ja lahjoihin 12,4 % ja virkistykseen 9,7 %. Kokonaismäärän huomioon ottaen jopa pienimmässä pääluokassa, virkistyskäytössä, kulutettiin yli miljardi dollaria.

Päätelmät

Nämä luvut osoittavat kansainvälisen matkailun merkityksen. Ulkomaisten matkailijoiden käyttämät yli 20 miljardia dollaria osoittavat, että kansainvälisellä matkailulla on merkittävä rooli Kanadan taloudessa. Ne paljastavat myös näiden kansainvälisten matkailijoiden monitahoisuuden, ja ne paljastavat merkittävän eron kahden tärkeimmän matkailijaryhmän välillä. Vaikka amerikkalaiset matkustajat muodostivat suurimman osan Kanadassa vierailevista ulkomaalaisista, he käyttivät paljon vähemmän rahaa vierailua kohden, mikä johtunee siitä, että heidän matkansa ovat lyhyempiä ja lähtöpaikkansa lähempänä. Erilaiset matkustus- ja kulutustottumukset yhdysvaltalaisten ja ulkomaisten vierailijoiden välillä merkitsevät sitä, että Kanadan matkailu- ja matkustusstrategioissa on pystyttävä ottamaan huomioon kaksi - tai useampi - erilaista matkustustapaa. Ymmärtämällä, keitä Kanadan kävijät ovat, mistä he tulevat, minne he ovat menossa ja mihin he käyttävät rahansa, Kanada voi laatia matkailupolitiikan, joka vastaa sekä kävijöiden että Kanadan yritysten tarpeita.