Lakkoneuvotteluissa luvataan palautettua palvelua

Muokattu: touko 05, 2023 | Tunnisteet: Kanadan maahanmuutto, Kanadan viisumikäsittely

Lakon päättyminen, joka on pitänyt monet valtion työntekijät poissa töistä lähes kahden viikon ajan, antaa toivoa siitä, että monien maahanmuuttopalvelujen viivästykset loppuvat. Kanadan julkisen palvelun liiton (PSAC) jäsenet palaavat töihin 1. toukokuuta alkaen, mikä päättää työtaistelutoimenpiteen, jonka aikana yli 150 000 liiton jäsentä siirtyi lakkoilemaan.

Palvelut, joita asia koskee

PSAC on liittovaltion julkisen sektorin työntekijöiden suurin ammattiliitto ja yksi Kanadan suurimmista ammattiliitoista, ja se edustaa työntekijöitä useissa eri ministeriöissä, kuten Kanadan maahanmuuttovirastossa IRCC:ssä (Immigration, Refugees and Citizenship Canada). PSAC:n yli 230 000 jäsenestä noin 155 000 oli lakossa, ja lakko vaikutti moniin IRCC:n ja siihen liittyvien osastojen, kuten Employment and Social Development Canadan (ESDC), eri palveluihin. IRCC varoitti palvelujen käyttäjiä siitä, että lakko viivästyttäisi palveluja, kuten kansalaisuusseremonioita, henkilökohtaisia tapaamisia ja hakemusten käsittelyä. Muita Kanadan maahanmuuttopalveluja, joihin lakko vaikutti, olivat Kanadan konsulaattien palvelut ulkomailla, kuten passin uusiminen, sekä passipalvelut Kanadassa. Myös muut hallinnolliset tehtävät, kuten tietolain mukaiset pyynnöt, viivästyivät.

Lakon aiheuttamista viivästyksistä huolimatta jotkin IRCC:n palvelut eivät ole vaikuttaneet. Kanadassa oleskelun jatkamisen hakeminen IRCC:n verkkoportaalin kautta on ollut mahdollista koko lakon ajan, vaikka hakemusten käsittelyajat ovatkin saattaneet olla tavallista pidempiä. Henkilöstöpula ei myöskään viivästyttänyt viimeisintä, 26. huhtikuuta pidettyä Express Entry -arvontaan osallistumista, jossa IRCC myönsi 3 500 kutsua hakea pysyvää oleskelulupaa Kanadassa.

Lakon alkuperä

Lakko on seurausta PSAC:n keväällä järjestämästä lakkoäänestyksestä. Kun PSAC:n ja liittovaltion hallituksen välisissä neuvotteluissa ei päästy tyydyttävään sopimukseen, liiton jäsenet, myös Kanadan maahanmuuttotyöntekijät, äänestivät lakon puolesta. PSAC:n ja hallituksen välisiä erimielisyyksiä olivat muun muassa palkat, irtisanomisten estäminen ja työ- ja yksityiselämän tasapaino. Yksi merkittävä kiistakohta oli etätyö. Monet valtion virastojen työntekijät alkoivat työskennellä etätyönä Covid-19-pandemian aikana; vaikka hallitus halusi näiden työntekijöiden palaavan toimistoon, PSAC vaati, että he voisivat jatkaa tehokasta työskentelyä kotoa käsin.

Lakkoneuvottelut

Hallituksen ja PSAC:n välisestä sopimuksesta on vielä äänestettävä ammattiliiton jäsenten kesken, mutta alustavien tietojen mukaan se sisältää 12,6 prosentin palkankorotuksen, joka on kerrannaisvaikutteinen neljän vuoden aikana. Tämä korotus on avainasemassa, jotta voidaan täyttää liiton vaatimus palkkasopimuksesta, joka vastaa Kanadan elinkustannusten nousua. Lisäksi valtiovarainministeriön ja PSAC:n neuvottelijat näyttävät päässeen kompromissiin etätyötä koskevassa kysymyksessä. Muita sovittuja asioita olivat muun muassa yhteisen komitean perustaminen tarkastelemaan tasa-arvoon, monimuotoisuuteen ja osallisuuteen liittyvää koulutusta sekä suojaa PSAC:n jäseniä työpaikkojen menettämiseltä, kun työt annetaan alihankkijoille.

Sopimuksesta huolimatta kaikki 155 000 lakossa olevaa PSAC:n jäsentä eivät ole palanneet töihin. Yksi lakkoilevien työntekijöiden ryhmä jatkaa neuvotteluja, joten noin 35 000 työntekijää on edelleen lakossa. Tähän ryhmään ei kuitenkaan kuulu yhtään IRCC:n työntekijää.

Jatkuvat viivästykset mahdollisia

Vaikka lakkoilevat työntekijät ovatkin palanneet toimistoon - tai kotitoimistoon - lakon vaikutukset Kanadan maahanmuuttojärjestelmään voivat tuntua vielä jonkin aikaa. Lakon aikana syntyneiden työruuhkien purkaminen voi kestää jonkin aikaa, mikä voi johtaa joidenkin palvelujen odotusaikojen pidentymiseen. On epävarmaa, kuinka kauan nämä viivästykset voivat kestää, mutta IRCC on varoittanut, että häiriöt voivat kestää "seuraavien päivien ja viikkojen ajan", mikä viittaa siihen, että viivästykset ovat suhteellisen lyhytaikaisia. Palvelujen käyttäjien olisi silti syytä toimittaa hakemukset tai suunnitella tapaamiset mahdollisimman aikaisin, jotta viivästykset eivät aiheuttaisi ongelmia.

Huolimatta tulevien viivästysten vähäisestä mahdollisuudesta ja merkittävämmistä häiriöistä, joita lakko aiheutti itse lakon aikana, PSAC:n lakko on nyt suurimmaksi osaksi päättynyt, mikä tarkoittaa, että häiriöiden valtion palveluissa pitäisi olla jo vähenemässä. IRCC:n palvelujen käyttäjät voivat hoitaa henkilökohtaisia tapaamisia, käsitellä hakemuksiaan ja paljon muuta, ja IRCC:n työntekijät palaavat töihin sopimuksella, joka auttaa heitä suojautumaan elinkustannusten nousulta ja antaa heille mahdollisuuden työskennellä joustavasti.