Lentomatkustajan oikeudet Kanadaan lennettäessä

Muokattu: tammi 09, 2024 | Tunnisteet: Kanada Matkustusrajoitukset, Lentomatkustajien oikeudet

Kanadaan ja Kanadasta matkustavien osalta Kanadan liikennevirasto (CTA ) valvoo lentoja koskevia sääntöjä ja oikeuksia. Matkustajille on tarjolla runsaasti tietoa, jotta he ymmärtäisivät matkoillaan noudatettavat säännöt ja oikeudet, joista on tässä yhteenveto.

Air Passenger Rights when flying to Canada
Lentomatkustajan oikeudet Kanadaan lennettäessä

Selkeä viestintä

Lentoyhtiöillä on velvollisuus viestiä selkeästi kaikille matkustajille, ja tähän kuuluu myös se, että asiakkaille tiedotetaan peruutuksia, viivästyksiä, alaikäisten istumapaikkoja, kadonneita tai vahingoittuneita matkatavaroita ja tarvittaessa lennolle pääsyn epäämisen syitä koskevista käytännöistä. Lentoyhtiöiden on esitettävä matkustajien oikeudet selkeästi ja kerrottava, miten ongelmat voidaan korjata. Matkustajille on myös ilmoitettava lentojen keskeytysten syyt. Lentoyhtiöiden on myös annettava matkustajille säännöllisesti tilannekatsauksia, jos lennot myöhästyvät, ja varmistettava, että vammaisille on käytettävissä asianmukaiset viestintäkanavat.

Myöhästymiset ja peruutukset

Jos lento peruutetaan tai myöhästyy, lentoyhtiön on kerrottava matkustajille peruutuksen tai myöhästymisen syyt, vaatimukset ja ehdot, joita matkustajat voivat tarvittaessa odottaa, sekä korvauksen vähimmäismäärä, jota voi tarvittaessa vaatia. Lisäksi lentoyhtiön on selvitettävä, mitä oikeussuojakeinoja sinulla on lentoyhtiötä vastaan ja mitä vaihtoehtoja sinulla on CTA:n kanssa.

On myös tärkeää, että lentoyhtiö tarjoaa uuden lennon siinä vaiheessa, kun se on saatavilla, ja jos lento on myöhässä, sen on annettava päivitys 30 minuutin välein, kunnes uusi lähtöaika on annettu tai vaihtoehtoiset matkajärjestelyt on tehty.

Jos peruutuksen tai viivästymisen syy ei ole lentoyhtiön hallinnassa ja jos se ei liity turvallisuuteen, asiakkaat voivat saada rahansa takaisin tai varata lennon uudelleen. Kun lennon muutos, kuten peruutus tai viivästyminen, ei ole lentoyhtiön määräysvallassa, matkustajilla on oikeus uuteen varaukseen.

Kun koneeseen nousu evätään törmäyksen vuoksi

Tietyissä tilanteissa lentokoneessa on käytettävissä vähemmän paikkoja kuin lentoyhtiöltä varauksensa tehneiden ja ajoissa paikalle saapuneiden matkustajien määrä, joilla on asianmukaiset asiakirjat. Tällaista tilannetta kutsutaan "bumpingiksi", ja siihen sovelletaan erityisiä sääntöjä. Ensinnäkin lentoyhtiön on aluksi pyydettävä vapaaehtoisia, jotka olisivat valmiita vaihtamaan lentoa, ja jos vapaaehtoiset ovat saaneet vahvistuksen, lentoyhtiön on annettava heille uusi matkasuunnitelma, josta käy ilmi uusi asema ja tiedot.

Jos vapaaehtoisia ei löydy, lentoyhtiöllä on oltava etusijamenettely, jolla valitaan, ketkä matkustajat "siirretään" lennolle. Tällaisia voivat olla esimerkiksi vammaiset, perheet ja ilman huoltajaa matkustavat alaikäiset. Lentoyhtiön ei myöskään pitäisi poistaa matkustajia, jotka ovat jo koneessa, paitsi jos siihen on turvallisuus- tai terveyssyitä.

Matkustajilla, jotka on poistettu lennolta, on oikeus tiettyyn korvaukseen ja uudelleenvaraukseen tai hyvitykseen, ja lentoyhtiön olisi ilmoitettava nämä ehdot selkeästi.

Myöhästymiset kiitoradalla

Jos viivästys tapahtuu, kun lentokoneen ovet on jo suljettu ja se on valmiina nousua varten, tätä kutsutaan "tarmac-viivästykseksi", ja lentoyhtiöiden on tarjottava näissä olosuhteissa pakolliset olosuhteet, kuten pääsy pesutiloihin, riittävä lämmitys, jäähdytys ja ilmanvaihto, riittävä määrä ruokaa ja juomaa sekä helpotettava matkustajien yhteydenpitoa muiden kuin lentokoneessa olevien matkustajien kanssa mahdollisuuksien mukaan.

Jos viivästys kestää vähintään kolme tuntia, lentokoneen on palattava portille koneesta poistumista varten. Poikkeuksia on tilanteissa, joissa tämä ei ole mahdollista turvallisuus- tai turvasyistä tai jos on mahdollista, että lentokone voi nousta ilmaan enintään 45 minuutin kuluttua kolmen tunnin viivästyksestä.

Kuljetuksesta kieltäytyminen

Jotta portille saapuessasi sinulta ei evättäisi oikeutta kuljetukseen, on ehdottoman tärkeää, että sinulla on asianmukaiset ja voimassa olevat matkustusasiakirjat, kuten passi ja voimassa oleva matkustuslupa, kuten Kanadan eTA- tai vierailuviisumi. Sinun on myös käyttäydyttävä asianmukaisesti ja huolehdittava siitä, ettet myöhästy lähtöselvityksen ja koneeseen nousun määräajoista. Matkustajien on kuitenkin syytä tarkistaa lentoyhtiön säännöt perusteellisesti ennen lentoa ja pyrkiä välttämään viivästyksiä matkalla lentokentälle, jotta vältytään ylimääräisiltä matkustuskieltosyiltä.

Lentolippua koskevat säännöt ja ehdot

Lentolippuja ostavien asiakkaiden on syytä tarkistaa lippujensa ehdot, sillä jotkin lentoyhtiöt perivät maksuja matkustajilta, jotka haluavat muuttaa lentojärjestelyjä. Kulut perustuvat ostetun lipun tyyppiin, uuden varauksen saatavuuteen ja hintaan sekä mahdollisesti lisättäviin veroihin ja maksuihin.

Matkustusrajoitukset

Varaus ei ole matkustusmuoto, vaan se on vain kirjaus tietyn lentoyhtiön kanssa tehdystä liiketoimesta. Kun maksu on vastaanotettu, varaus on tehty, ja lentoyhtiö myöntää varaukseen liittyvät liput, joiden avulla asiakas voi matkustaa.

On tärkeää tarkistaa kaikki varauksen tiedot, jotka sinulle on annettu ennen kuin lentoyhtiö vapauttaa liput, ja tämä pätee riippumatta siitä, teitkö varauksen suoraan lentoyhtiöltä vai kolmannen osapuolen matkavaraussivuston kautta. Tarkista, että nimesi on kirjoitettu oikein ja että se vastaa passiasi ja muita asiakirjoja ja että ilmoitetut tiedot ovat oikein.

Vahingoittuneet, viivästyneet ja kadonneet matkatavarat

Lentoyhtiö voi joskus vahingoittaa, viivästyttää tai kadottaa matkatavaroita. Näissä tapauksissa matkustajien on otettava yhteyttä lentoyhtiöön ja lähetettävä kirjallinen korvausvaatimus 7 päivän kuluessa, jos matkatavarat ovat vahingoittuneet. Kadonneiden matkatavaroiden osalta korvausvaatimus on esitettävä 21 päivän kuluessa. Jos sinulla on ongelmia matkatavaroiden kanssa, on siis tärkeää selvittää lentoyhtiön korvausvaatimusten määräaika, sillä lentoyhtiö ei välttämättä hyväksy korvausvaatimusta, jos se on tehty määräajan ulkopuolella. Jos matkatavaroiden todetaan vahingoittuneen, viivästyneen tai kadonneen, korvausvaatimuksia aiheutuneista kuluista voidaan esittää enintään noin 2 300 dollariin asti.

Alle 14-vuotiaat lapset: Istumapaikka vanhemman tai huoltajan kanssa

Lentoyhtiöillä on nyt velvollisuus varmistaa, että alle 14-vuotiaat lapset saavat istumapaikan vanhemman, huoltajan tai huoltajan läheltä. Etäisyys, jolla lapsi sijoitetaan vanhempaansa tai huoltajaansa nähden, riippuu lapsen iästä matkustushetkellä. Alle 5-vuotiaiden lasten on istuttava vanhemman, huoltajan tai huoltajan vieressä. 5-11-vuotiaiden lasten on istuttava samalla rivillä vanhemman tai huoltajan kanssa, eikä heitä saa erottaa toisistaan kuin yksi rivi. 12-13-vuotiaiden lasten on oltava enintään yhden rivin päässä vanhemmasta tai vastaavasta huoltajasta.

Ilman huoltajaa matkustavat alaikäiset

Jotkin lentoyhtiöt hyväksyvät 5-11-vuotiaat lapset ilman huoltajaa ja järjestävät heille saattajan lähtöselvitykseen ja määränpään lentoasemalle saapumiseen asti. Siitä peritään kuitenkin yleensä maksu, joten on tärkeää tarkistaa lentoyhtiön ehdot ja maksut ennen kuin varaat lennot ilman huoltajaa oleville lapsille.

Jos kyseessä on kansainvälinen matka, lentoyhtiöiden on esitettävä ilman huoltajaa matkustavien alaikäisten matkustamista koskevat säännöt. Ne eivät saa sallia alle 5-vuotiaiden lasten matkustamista ilman vanhempaa tai huoltajaa, ja lapsen mukana seuraavan henkilön on oltava vähintään 16-vuotias.

Soittimien kuljettaminen

Lentoyhtiöillä on oltava käytössään soittimien kuljettamista koskeva politiikka. Niiden on sisällytettävä sopimusehtoihinsa asianmukainen maksu, mukaan lukien kokoa, painoa ja määrää koskevat rajoitukset sekä vaihtoehdot, jos lentoa siirretään.

Esteettömän kuljetuksen tarjoaminen

Vammaisilla on perusoikeudet esteettömyyteen matkustettaessa Kanadan liikenneverkossa. Tämä olisi kuvattava selkeästi lentoyhtiön toimintaperiaatteissa ja menettelyissä. CTA tarjoaa apua kaikissa Kanadasta lähteviin ja sinne suuntautuviin lentoihin liittyvissä huolenaiheissa tai valituksissa. CTA avustaa myös alueiden tai provinssien välillä tai Yhdysvaltojen ja Kanadan välillä liikennöivissä linja-auto-, rautatie- ja lauttaliikenteessä sekä Kanadassa sijaitsevilla rautatieasemilla, lautoilla ja linja-autoyhtiöillä.

Mainonta, joka sisältää kaiken

Kaikissa Kanadassa mainostetuissa tai Kanadasta lähtevissä matkoissa on mainostettava lentojen all-inclusive-hintoja kaikissa myynninedistämismateriaaleissa. Ilmoituksessa on oltava kokonaishinta, johon sisältyvät kaikki maksut, verot ja maksut, sekä vähintään kuvaus tarjotuista lentoliikennepalveluista siten, että lähtö- ja määräpaikka ilmoitetaan, ja ilmoitettava, onko kyseessä meno-, paluu- vai meno-paluu. Mainostajan on myös ilmoitettava mahdolliset matkustusrajoitukset tai mainostettujen tarjousten saatavuusajat.

Päätelmät

Tässä artikkelissa on esitetty lyhyt katsaus matkustajien oikeuksiin matkustettaessa Kanadaan tai Kanadasta. Matkustajien on syytä olla tietoisia oikeuksistaan. Jos sääntöä tai lakia on rikottu, matkustajat voivat tehdä CTA:lle valituksen lentoyhtiön toimista, joilla on loukattu heidän oikeuksiaan, ja hakea tarvittaessa oikeussuojaa CTA:n avustuksella.